English: Against detaching the National Observatory of Athens from Greece's network of research centers
Against detaching the National Observatory of Athens from Greece's network of research centers
Σχόλια
#205
In 2015-2018 I worked as a postdoctoral researcher at NOA studying astrophysics. I'm aware that astrophysics is a major research topic at NOA. Astrophysics, by its very nature, demands a research environment where the pursuit of knowledge is driven by curiosity and theoretical exploration, rather than immediate practical applications. This is because the field often involves exploring phenomena that, while crucial for our understanding of the universe, may not have direct implications for operational missions like those of the MCCCP. The proposed move may endanger the fundamental science side of the diverse NOA research portfolio.Kirill Sokolovsky (Urbana, 2023-11-19)
#210
Συμφωνώ με τη θέση του ΑστεροσκοπειουStergios Bozinis (Veria, 2023-11-19)
#211
Η αναφορά στις «αρχές λειτουργίας Εθνικού Μηχανισμού» άρθρο 5, γίνεται με τρόπο ασαφή, με την μη δόκιμη χρήση της Ελληνικής γλώσσας γεγονός που δεν επιτρέπει στον αναγνώστη να κατανοήσει τη δομή, την λειτουργία και τον στρατηγικό στόχο του μηχανισμού. Συνάμα είναι πολύ ελλιπής η συγγραφή του άρθρου 19 σχετικά με την μεταφορά του ΕΑΑ στο Υπ. Κ.Κ. & Π.Π.. Το άρθρο 19 δεν αναφέρει καμιά αιτιολόγηση, νομική στήριξη, στρατηγική σκοπιμότητα για την εν λόγω μεταφορά και παραβλέπει όλο το ερευνητικό προσωπικό. Επίσης, δεν αναφέρει το ΕΑΑ σαν ερευνητικό κέντρο που είναι απόρροια δωρεάς αλλά αποκλειστικά σαν ΝΠΔΔ. Αλλάζει δηλ. εν μέρει την φύση του ΕΑΑ και το νομικό πλαίσιο που το διέπει και τώρα το οδηγεί σε ένα νέο ΑΓΝΩΣΤΟ, πιθανότατα ακατάλληλο, πλαίσιο λειτουργίας.Δεν αναφέρει ο νόμος την σκοπούμενη βελτίωση που θα επιφέρει στην αποτελεσματικότητα, την στρατηγική και την λειτουργία του Υπ. ΚΚ&ΠΠ η μεταφορά όλων των ερευνητών και των ΕΛΕ που έχουν ετερόκλητα γνωστικά αντικείμενα στη διάρθρωση του Υπ.ΚΚ&ΠΠ. Το άρθρο 19 αναφέρεται στο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό το οποίο μπορεί να μεταφερθεί στο νέο υπουργείο αλλά δεν κάνει καμιά αναφορά στο ερευνητικό προσωπικό ούτε στον τρόπο ένταξης του στη δομή του νέου Υπουργείου. Αυτά τα κενά θα δημιουργήσουν σοβαρά νέα προβλήματα, θα διαλύσουν ερευνητικές ομάδες που δύσκολα στήθηκαν, χωρίς να δώσουν λύσεις στην πολιτική προστασία. Αντιθέτως, μια οργανική σύνδεση όσων ερευνητών στο ΕΑΑ, με τα σημερινά δεδομένα λειτουργίας, ασχολούνται με επιχειρησιακά ή χρήσιμα στην πολιτική προστασία αντικείμενα με την αύξηση των αρμοδιοτήτων τους όπου και όταν οι επιχειρησιακοί του Υπ ΚΚ & ΠΠ έχουν ανάγκη, χωρίς όμως την μεταφορά τους σε μια άγνωστη δομή θα ήταν χρήσιμη. Πχ. Η συμμετοχή του ερευνητικού προσωπικού στις επιτροπές και τις Υποστηρικτικές υπηρεσίες του Υπ. ΚΚ & ΠΠ μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη χωρίς να δημιουργεί προβλήματα και ουσιαστικά την διακοπή της έρευνας του ΕΑΑ.
ANGELINA Metaxatou (Penteli, 2023-11-19)
#213
Υπογράφω επειδή το αρχαιότερο ερευνητικό κέντρο της χώρας δεν πρέπει να αποχαιρετήσει τον χώρο της έρευνας.Έλενα Δανάλη (Μαρούσι, 2023-11-19)
#222
I am signing because research institutions should not be controlled by politicians but managed by top scientists directlyPasquale Di Bari (London, 2023-11-19)
#225
Διαφωνώ με τη μεταφορά του ΕΘνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών του πρώτου ερευνητικού κέντρου της νεότερης Ελλάδος, το οποίο δραστηριοποιείται σε θέματα βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας σε πλήθος θεματικών περιοχών έρευνας, εποπτευόμενο από τη ΓΓΕΚ του Υπουργείου Ανάπτυξης που έχει ως αρμοδιότητα την Έρευνα, σε ένα Υπουργείο που δεν έχει σχέση με την έρευνα και έχει σαν αρμοδιότητα τον επιχειρησιακό σχεδιασμό για την προστασία απο τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών.Μαρία Ζιαζιά (Αθήνα, 2023-11-19)
#227
Είναι αδιανόητο τα Ερευνητικά Κέντρα να είναι υπό τη κηδεμονία της εκάστοτε κυβέρνησης. Αδιανόητο και πρωτοφανές. Ντροπιάζει τη χώρα μας διεθνώς.ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΙΤΖΑΝΙΔΗΣ (ATHENS, 2023-11-19)
#228
I support this petition in view of the arguments provided. I would try to be constructive and do not rule out collaboration altogether, but promote this with relevant NOA elements via MoUs, as you rightfully say. Try to educate them on what NOA is and what it stands for and let it be very clear that they will need to hear from you, the experts, not you hearing from them. It is about time Greece learns that the voice of its scientific community is not skewed by the exclaims of politics.Manolis Georgoulis (Laurel, Maryland, 2023-11-19)
#240
I struggle to understand the logic behind this decision. It will negatively affect the top-level research conducted in NOA and, at the same time, the reputation of the oldest research institute of Greece.Georgios Dimitriadis (Dublin, 2023-11-19)
#245
NOA is a research center and it has to stay where it is mostly affiliated with, that is GSRI.KONSTANTINOS SPILIOPOULOS (ATHENS, 2023-11-19)
#249
I am signing because the Ministry of Climate Crisis and Civil Protection (MCCCP) CANNOT POSSIBLY oversee NOA in a proper way. NOA is a research center and not a service center. It offers services, but it is primarily a research center. How will MCCCP compare NOA with the other research centers of Greece?Nikolaos Kylafis (Heraklion, 2023-11-19)
#253
Basic research should be supported and supervised under Research and innovation.Jacques Delabrouille (Berkeley, 2023-11-19)
#255
I'm signing because I sicnerely believe that the NOA should be attached to a research center.Athena Coustenis (Meudon, 2023-11-19)
#266
N.aTurgay Hacihamzaoglu (Oxford, 2023-11-19)
#274
Εάν υλοποιηθεί το σχέδιο νόμου ως έχει κ όχι σαν μια συνεργασία με την πολιτική προστασία, αυτό συνεπάγεται το τέλος της έρευνας στο ΕΑΑ κ αυτομάτως την υποβάθμιση του. Το φίμωτρο στην έρευνα δεν είναι λύση για την ανικανότητα των χωρών στην αντιστροφή της κλιματικής αλλαγής και στην προστασία του κόσμου! Το ΕΑΑ θα είναι μόνο η αρχή.....Eleana Danigeli (ATHENS, 2023-11-19)
#279
Καθόλου δεν έχω πειστεί για την αποτελεσματικότητα της απόσπασης του Αστεροσκοπείου από τα ελληνικά ερευνητικά κέντρα.Katerina Panagopoulou (Rethymo, 2023-11-19)
#286
It is of paramount importance that NOA remains under the supervision of the General Secretariat of Research & Innovation of the Ministry of Development of Greece, owing to its relevant contribution to Astronomy, Astrophysics, as well as other research directions which cannot be represented as pertaining to the competence of the Ministry of Climate Crisis and Civil Protection.Sabino Matarrese (Padova, 2023-11-19)
#287
I studied master's in Greece at NTUA and I support scienceOMAR ALMASARANI (BLACKSBURG, 2023-11-19)
#290
NOA is a well known scientific institution. It would have real difficulty continuing with scientific research if it was made part of an operational ministry. We are also surprised that this action is done at such short notice. Substantial discussions are normally required prior to making such fundamental changes.Dmitry Storchak (Thatcham, 2023-11-20)
#313
The NOA is a scientific research institution, and its contributions, are far broader than climate and seismic monitoring. Important as civil protection is, the MCCCP does not have the right focus to appreciate and guide the valuable work done at NOA.Charles Hellaby (Cape Town, 2023-11-20)
#315
political-independent research centersΙωάννα Μυλωνά (Thessaloniki, 2023-11-20)
#317
I believe that NOA should not be moved from GSRΙ, to MCCCP. The NOA is a great institution and it should belong to GSRI. The government always takes the decision without listening to the researchers. And this is true in every country. How the political parties or the policy makers can decide the fate of science, is very surprising to us.We, the researchers and scientists, of any country, are consistently facing challenges with the funding, new strange unacceptable policies and other things. When covid 19 pandemic came and people were dying, the government was hopeless and they were looking at the researchers and again the researchers came to save the country. But unfortunately, the government forgot that and again they are coming with new policies. I really believe that if the policy makers logically analyse our point, they will be able to understand why we are opposing this decision. This decision is not right. This will be bad for the science.
Supriya Pan (Kolkata, 2023-11-20)
#322
University of CreteTereza Kar (Heraklion, 2023-11-20)
#329
Amalgamating scientific research with the police is unjustified and bears catastrophic consequences for science.Vasiliki Mouslopoulou (Athens, 2023-11-20)